att bestämma över sin egen tid

Ibland glömmer jag bort vem som bestämmer över mig, vem som är ansvarig på den här skutan. Det är ju jag. Och ibland upptäcker jag att jag inte är nöjd med vad jag bestämt. Eller oftast över vad jag låtit bli att bestämma. För ibland är det ändå lite som så, att livet gör val åt en. Val man inte räknat med först.
 
Inte skulle jag bli en sådan person som titt och tätt loggar in på Facebook och Instagram och kollar mejlen sjuttio gånger om dagen bara för att jag gick och köpte mig en smart telefon. Ne-he-hej. Inte då. Och ändå så har jag upptäckt mig själv fylla ut alla dessa små mellanrum som jag får med några vänner och bekantas nya statusar, en länk som jag tyckte var intressant eller några fler bilder att gillagillagilla. Och var tar det mig?  Till en plats där jag sällan tänker klart tankar, eller behåller siktet fast vid det jag drömmer om. Till en plats för långt från uttråkningen som tänder kreativiteten. På telefonlängds avstånd från mina barn. Och precis som med alla små beroendebeteenden som jag kan lägga till mig med så är det till slut inget beslut jag egentligen fattar, för hjärnan och händerna går på autopilot. Hoppsan liksom!
 
Så under en tid har jag tänkt på och längtat efter något annat. Rita ut nya vardagsvägar. Hur skulle jag göra den här gången funderade jag? Jag vill inte klippa helt med Facebook och Instagram och Pinterest - det finns mycket jag gillar och har nytta av där. Avstå i långa tider är inget problem för mig, det har jag testat flera gånger, men det hjälper ju uppenbarligen inte mig till ett bättre och sundare användade över tid. Hamnar likväl i samma egengrävda grop.
 
Därför har jag gjort mig en plan för en tid framåt. Jag ska ha en fast dag i veckan som jag inte meckar med telefonen och ovan nämnda funktioner. Och utöver det ska jag pausa helt varannan vecka. Då tänker min snillrika hjärna att jag kommer uppleva veckorna utan allt blippande, fixande och läsande på telefonen så otroligt meningsfulla och bra att jag kommer att bli mindre benägen till dumsurfning de veckor jag faktiskt har tillgång till FB och IG och P. Så kommer jag dessutom få åtnjuta de fördelar som kommer med att vara närvarande på nätet.
 
Det är ett exempel på hur jag tänker kring att bestämma över sin tid.

Kommentarer
Postat av: elin sharew

Det här peppade mig så mycket att jag satt upp målet att skippa fejan, instagram och allmänt slösurf varannan dag. Rastlös hjärna blir fridfull hjärna. Tack för det!

Svar: kul! du får berätta hur det går!!
.

2014-02-22 @ 00:15:34
URL: http://addistesfa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0