är du dum eller?

Orden möter mig som ett slag i magen. Men de var inte ens riktade mot mig. Jag och barnen ska just korsa Bagis torg. En arg pappa, frustrerad över att hans yngsta dotter sniglar sig fram mot förskolan, ropar hätskt till henne: "Är du dum eller? Är du dum eller?" när dottern inte skyndar på trots hans stressade förmaningar. Jag blir svag i benen och gråtfärdig. Jag vill ropa ut mitt försvar för barnet. Sudda ut varenda förminskande ord som hon måste bära i sin kropp. Och jag vill samtidigt tala tillrätta och trösta pappan på en och samma gång.
 
Det är enkelt att dömma ut honom. Är du dum eller? Du som talar till ditt barn på det där sättet? Men vad tjänar det till? Bakom hans ord och beteende ligger troligen en övertygelse om att det sätt som han beter sig är det sätt som han kan vara pappa på. Jag vill trösta honom med Dinsney-stämman (Den döde Mufasa talar till Simba från stjärnhimlen i filmen Lejonkungen): du är mer än vad du har blivit. Det sätt som du kommunicerar med dina barn på är inte bara under deras värdighet, det är under din värdighet. Ingen växer av förminskande ord. Särskilt inte du.
 
Jag vet hur det är att vara trängd. Hur det är att känna att en situation rinner mig ur händerna. Hur det är att upptäcka att jag inte kan kontrollera mina barn. Jag vet hur det kan vara när det rinner över. Men det finns inget försvar för sådana här beteenden. Det finns bara förklaringar.
 
Förklaringar som kan ersättas med nya förklaringar: såhär kan du göra för hitta vägen som bär dig mot att vara pappa på det sätt du är värd att vara pappa på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0