raw brownies

Den frestande bilden och receptet kommer härifrån.
 
Om du som jag får för dig ibland att äta mjölkfritt, eller veganskt eller sockerfritt skulle jag rekommendera denna kaka. Eller om du ba gillar något som är gott men skulle önska att det goda skulle innehålla lite mer näring per kalori. För den här innehåller en hel del nyttigheter trots sin söt- och fethet.
 
Jag hittade receptet på bloggen Mitt Gröna Kök när jag sökte recept. Kommer nog att återvända dit för mer matinspiration. Hann se mycket som såg gott ut!
 
Receptet snickrades om lite efter vad som fanns hemma hos oss, och jag kan tänka att mig att det inte försämrade kakan.
 

Brownies

12 små eller 6 stora brownies
2 dl cashewnötter
2 dl färska urkärnade dadlar 
1/2 dl kakao
1 msk jordnötssmör
Liten nypa salt
Några droppar vatten 
 
Kör först nötterna med kniv i matberedare tills de är fint hackade. Blanda sedan i övriga ingredienser och kör tills det blir en smet som tar ihop sig. Eventuellt kan det behövas lite mer vatten. Den ska gå att trycka ihop utan att vara smulig.
Tryck sedan ut den i en form, eller freestyla på tallrik till önskad form. Lägger du den i en form kan du överväga att lägga smörgåspapper mellan form och kaka för att lättare fiska upp den sedan. Ställ in browniebotten i frysen medan du trollar ihop frostingen.
 

Chokladfrosting

1 mogen avokado
3 msk lönnsirap
1 msk kokosolja (ger stadga åt frostingen när den stoppas i kylen)
3 msk kakao
Äkta vaniljpulver
 
Stoppa alla ingredienserna i matberedaren och kör tills dess att det blir krämigt nanting. Smaka av, behövs det mer sirap? Mer kakao? Med en mogen avocado ska du knappt kunna urskilja att den finns där. När du hittat hittat smaken du vill åt kan du bre den på kakan. Blir det för tunt?  Gör botten tjockare nästa gång så det blir mindre yta att bre ut den över. Eller dubbla frostingreceptet! Det som blir över av den funkar att äta som en chokladmousse. Inte illa det heller.
 
Ställ i den i frys eller kyl och låt den stå till sig. Sedan är det dags att försöka få upp den ur formen och skära den i lagom stora bitar. Ät på en gång eller spara i kyl eller frys!
 
Vår brownie blev inte vad man kan kalla raw, både de naturella cashewnötterna, kakaon, kokosoljan och lönnsirapen tog ner raw-igheten. Men det finns bra raw alternativ om man är ute efter det.
 
Hursom är den lätt att göra och försvinnande god. 
 
Och med denna, en kopp rött, Kim Walker Smith och vår Gud firade vi vår bröllopsdag. Det har varit i en fin måndagskväll mitt i alla vardagsbestyr, en kväll som vi ska avsluta tillsammans nu.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0