när du inte behöver ursäkta dig för mig

Det här med att själv göra avvikande val ska väcka ett ursäktande beteende hos människor som av någon anledning känner sig dömda av att de inte gör samma val. Eller när andra tillskriver mig val jag inte har gjort.
Å. Jag blir så trött ibland. Hemskt trött. Sist jag kollade har inte jag någon domartröja på mig. 
 
Ät ditt smågodis. Stek mat i teflonpannor. Köp dina konventionellt odlade grönsaker. Ät dagens andra portion av rött kött. Köp duschdraperi i PVC. Svär ofta. Drick kaffe utan rättvisemärkning. Ta en burgare på Donken. Micra maten i din glasslåda.  Flytta ihop och ha sex innan ni gifter er eller inte gifter er. Ta bilen istället för bussen. Ät mjök, mjöl och raffinerat socker varje dag. Måla med färger fulla med gift. Tyck att det är krångligt med vegetariskt. Fortsätt att inte börja träna. Ät utfiskade fiskar. Och så vidare.
 
Självklart önskar jag att alla människor ska unna sig tid att sätta sig in i frågor de tycker är viktiga, göra pålästa val och våga vara obekväma med sig själva. Självklart finns det val som jag gör som jag tycker är viktiga och som jag i vissa fall tror är livsförändrande. Det finns även andra val jag gör som jag tror skulle göra världen till en bättre plats om fler gjorde dem.
Och ja, jag blir glad när människor värdesätter mina tankar och åsikter och ber mig om råd i frågor. Men. jag är inte intresserade av att människor ska fatta beslut och ändra beteenden utifrån vad jag tycker eller inte. Skulle önska att jag inte blev en person som någon projicerar sina mindervärdeskänslor eller skuldbeteenden på. Att jag inte tillskrivs en massa egenskaper som distanserar mig från andra. Om du är sann och ärlig mot dig själv, då kan vi mötas trots vad vi väljer olika. När jag reduceras till en domare känner jag mig berövad på verklig gemenskap.
 
Ursäkta mig, men för detta kan du kan väl sluta ursäkta dig? Min dröm är att du, nästa gång du känner att det kliar en ursäkt eller förklaring inombords när du rör dig i min närhet, ska fundera på varför det känns sådär skavigt hos dig. Våga ta det vidare. Det jag vill är att du ska vara sann mot dig. Där börjar alla verkliga möten och utvecklande fortsättningar.
 
 
 
Ps. Note to self: skriv ut och läs själv när du vill ursäkta inför någon annan att barnen får spela en lång stund på ipad, att du köpt nytt istället för begagnat, gör majonnäs på fulolja med mycket omega 6 eller något annat som du inte tycker ringer sant med dina övertygelser.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0