en plastbantningsseger

Hemma i vårt kylskåp står det ofta många skålar och formar med assietter och fat som lock. På det sättet försöker vi komma runt plastbyttor och dylikt. Måste säga att det fungerar strålande! Och en vacker dag kanske vi till och med kan köpa mer glasbyttor eller metallkantiner som är lättare att stapla och rymma i vår kyl. Hursomhelst, fram tills nyligt har till exempel osten alltid klätts i plastpåse (har inte hittat någon ostkupa helt i glas). Men nu snubblade jag över en genial produkt i min eko-favoritbutik: ett ekovänligt folie i form av vaxat tyg! 

Jag kan ju bli barnsligt lycklig över sådana upptäckter. Gillar verkligen att hitta bra miljövänliga alternativ till sådant jag tror är oersättlig. Produkter som jag då tycker briljerar över sin plastlike. Så i detta fall. Såg dessutom för en tid sedan att man faktiskt kan tillverka sådant här folie själv om en vill komma billigare undan. Och det kan en ju vilja. Men tills vidare njuter jag av mitt inköpta vaxade tyg. 
 
Positiva saker med detta folie i tyg och bivax:
det funkar till allt jag behöver det till
det luktar gott
jag slipper plastversionen
 
Minus:
det är inte veganskt (och därmed inte ett alternativ för alla)
det tål max två veckor i frys
förvarar du rått kött, kyckling och fisk bör du välja något annat
 
Mer plastfritt für alle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0