några dagar vinter

 
Jag vet. Vinter kan vara snöfr och ändå vara vinter. Men januari känns ovintrig för en norrlänning som mig om marken är bar, blöt eller gråslaskig. Och snöfritt är ändå kallt, mörkt och några hundra gånger mer barnovänligt än det här vita vackra. Jag är glad för snö i januari. Vita tunga trädkronor och trädtoppar är otroligt välgörande för hjärtat mitt. 
 
Såg en förtrollande Narnia-bild från Nackareservatet igår och kände att jag ville ta mig ut i den skönheten och bara lägga mig i snön och stirra i någon timma eller två. Så himla vilsamt.
 
Det blev en annan sorts dag idag trots den längtan. Inget friluftsgäng som vaknade imorse. Vi har träffat vänner på en lekplats och besökt Bio Rio för en kort barnfilm. Det var Loppans biopremiär. Hon gillade. Elis var uttråkad. Ted var gullig och korvig. Men det var värt att ha med honom in för att få göra något alla tillsammans. Önskar att jag varit mer på Bio Rio i mitt liv. Filmfrukost eller live-sändning från någon internationell teater - ja, tack gärna! Angenämt.
 
Mindre angenämt är att vi lever med något slags magsjukehot över oss. Lo var dålig natten mot fredagen men sedan har det varit lugnt. En magsjuke-oppepad person som mig kan ju jaga upp mig för mindre. Men, så uppjagad är jag inte. Dock ligger de senaste svängarnas minnen lagrade inombords. Det är vad jag har att referara till. Lång inkubationstid har varit temat. Men klarar vi oss igenom hela morgondagen så blåser jag faran över för denna gång.
 
Ni som känner oss vet ju att vi hade en osannolikt sjuk höst. Sedan blev vi friska under vårt jullov i norr. Två dagar in i hemkomsten här så slog sjukdomen till igen med feber, hosta och snor. Än håller den sitt grepp om somliga av oss. Men jag vägrar att vår vinter och vår ska bli som hösten. Går inte med på det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0