sällan ett i-landsproblem

Närodlat, äta efter säsong och annat som är bra och viktigt: high five på det! Men jag har svårt att se att vi ska kliva tillbaks till ett samhälle där världens mat inte längre finns tillgänglig i våra affärer. Jag hoppas vi människor ska hitta sätt att hållbart konsumera mat, så att vi ändå får njuta av hela jordklotets mångfald.
 
Vi lever i en sån ofattbar rikedom, den mat vi önskar finns i princip alltid att få tag i. Den ligger där i hyllorna på affärerna och väntar på att läggas i vår varukorg. Helt amazing. Vi lever långt från upplevelser av svält eller ens svåra tider med surrogatprodukter. 
 
Mina erfarenheter av brist i affären rör mest sig kring (särskilt sen vi flyttade hit till Stockholm och ekoutbudet exploderade):
äh, inte värt att köpa tomater under vinterhalvåret - det är ändå ingen sol och smak i dem
hm, nu börjar apelsinerna vara lite sega och torra, dags att ta uppehåll
det finns bara illgröna bananer, oh no, inga mogna bananer på några dagar, hjälp
 
Därför kändes det som en nyttig påminnelse och erfarenhet när jag efter veckors letande i hyllorna efter quinoan som jag längtar efter (stapelvara i vårt hem) läste lappen: quinoa, slut för säsongen. VA? Vi som äter gärna äter quinoa ett par gånger i veckan, Vad ska vi ta oss till?! Jag googlar lite snabbt och får reda på att de inte finns någon kravmärkt quinoa kvar hos odlarna i Bolivia. Nada. Världen har ätit upp skörden. Vi får vackert vänta på vår quinoa. Som tur är beräknas nästa skörd komma redan i juli någon gång. Men det är nog min längsta quinoalösa tid sedan jag upptäckte den. 
 
Det är inte det att jag inte vetat det, men ibland förstår man saker med ytterligare ett djup.
Mat kan verkligen ta slut. Det dyker inte magiskt upp i affärerna. Efterfrågan kan vara större än tillgången. 
Det är förmodligen de flesta människors erfarenhet. Och jag ska påminna mig om att inte bara vara tacksam över var i världen och när i tiden jag har fötts, men också fortsätta ta mitt ansvar för att fler ska få uppleva rikedomen välja vad de vill äta till middag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0