användning för eterisk olja, del 1

Jag har så smått upptäckt världen av äkta eteriska oljor. Sådana som bara innehåller vad oljan utger sig för att vara. Outspätt och helst ekologisk. Det började väl med en pepparmyntsolja att droppa i bakningen eller efterätten. Mycket gott! Sedan har det fortsatt och här kommer några tips:
 
Droppa på varmt element för väldoft i ett rum. Nu har jag dock läst att någons elementfärg for illa av det, så då föreslår jag att droppa på ett tygstycke som du lägger över element. 
 
Droppa i den nya dammsugarpåsen för god eller fräsch eller dylik effekt när du städar.
 
Droppa på tygbit eller öppna korken och håll flaskan nära en näsa för att bota fyraårings: "uä, det luktar smuts i näsan!" Hos oss händer det till exempel när han råkar sniffa lite för hårt på sina dammiga fingervantar. Tygbit med eterisk olja använde jag ju även under latensfasen för andningsfokus och välbefinnandefaktor.
 
Droppa i en glasburk ditt du också häller vinäger och vatten för att använda som alternativ till sköljmedel (som v av miljö- och hälsoskäl aldrig använder).
 
Droppa på en gammal torr disktrasa som du lägger i sopskåpet under soppåse i sophink eller återvinningskärl.
 
Droppa i egengjord deo eller tandkräm för doft och smak. Läs på innan vilka oljor som lämpar sig för vad.
 
Jag återkommer på området, har mer tips och tankar.
Tala gärna om ifall ni själva använder någon på något sätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0