ogräsfrukost!

 
Jag drack en ogrässmoothie till frukost imorse. Det var precis vad jag längtat efter i frukostväg. Ogräset var en näve kirskål som jag plockade igår. Kirskål är ett gratis substitut för spenat och ruccola och annat grönt som man kan mixa ner i sin smoothie för att maxa näringsintaget. De här bladen är liksom proppfulla med vitaminer och mineraler. Och kan förutom i smoothie och sallad användas för exempelvis att göra en god pesto, en paj eller en grön lasagne. 
 
Första gången jag hajade till inför kirskålen var när en vän och granne förra veckan berättade att de plockat kirskål och lagat paj. Sedan såg jag hur Ulrika på Råsmart blandade det i sin familjs smoothie. Och när jag sedan igårkväll cyklade förbi en Bagisfamilj med famnarna fulla av kirskål bestämde jag mig för att själv ta med mig ett fång hem. 
 
Nu är jag peppad på klorofyll-full mat. På att förvälla och frysa in. Kirskålen växer nämligen helt ohämmat här i krokarna. Gäller bara att hitta platser som ligger en bit från bilvägar och annat som kan förorena den. 
 
Hurra för skogens skafferi!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0