några första ord om min tro

Min tro är ingen magisk amulett. Den är ingen snuttefilt eller någon ärvd liten ask med fina tankar som ligger vid sängkanten. Min Gud varken pekar finger, mästrar eller stryker medhårs. Min Jesus är ingen snäll man med vettiga tankar om hur jag ska leva, han är inget tamt lejon och ingen mytomspunnen figur som lätt kan avfärdas. Min Bibel är ingen dammig föråldrat bok, ingen spännande saga och ingen lättydd instruktion. Och min himmel är ingen avlägsen destination. 
 
Min tro är ett lod ut i evigheten. Den är en trädgård för allt jag är och det som ständigt drar mig ut i djupare vatten. Min Gud är den bästa Pappa jag kan tänka mig som har sett till att det inte finns någonting som kan skilja mig från hans kärlek, han tar mig på allvar och tror mig om allt. Min Jesus är obotligt passionerad, en pil som ständigt träffar rätt och så sann att allt skulle upplösas om han inte fanns. Min Bibel är en gyllene inbjudan till en fest, en motsägelsefull snårskog omöjlig att ta sig igenom utan Den Helige Ande i mig och den är bröstkorg där jag kan höra min älskades hjärta slå. Och min himmel börjar här och nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0