ge mig ett b, ett a, ett g, ett i, ett s

Är inspirerad av människor i de sammahang jag rör mig i. Fy, vad glad jag blir av värme, medkänsla, kreativitet, handlingskraft och generositet! Måste dela med mig av några positiva saker som dragit igång här i Bagis på slutet.
 
En tjej har startat en grupp på Facebook, Fantastiska grannar - Bagarmossen, för att öka gemenskapen oss Bagisbor emellan. Ett forum för att dra igång trevliga häng, efterlysa middagssällis till den där goda maten en lagade som är för god för att ätas ensam, låna verktyg, starta en krokiteckningsgrupp och sådant. Himla fint.
 
I en annan Facebookgrupp, Bagis!, startade ett samtal om de rumänska kvinnorna och männen som tigger runt om i vår stad och alldeles särskilt om de som gjort och gör det här i Bagarmossen. Jag har för mig att det började med att någon efterlyste ett par täckbyxor eller varma filtar... Sedan vaknade ett samtal - som både tog fula fördomar till ytan och bästa sortens medmänsklighet. Utifrån det samtalet började en grupp människor ses och fundera på hur vi kan göra verklig skillnad för de människor som tigger mitt i vår vardag. Jag har tyvärr inte kunnat vara med än, men hejar på och är intresserad av att engagera mig. Under helgen som var, drogs det igång en solidaritetsmarknad till förmån för de rumänska männen och kvinnorna längs med Linje 17. Bagisbloggen skriver mer om det här
 
En annan kärleksgärning var några som samlade en bok full med uppmuntran, hälsningar och beröm från Bagisbor till en omtyckt kassörska på Coop. Hon uppvaktades sedan med boken, en bukett blommor och påhejande människor.
 
Vi berätta om de här sakerna, kanske kan det inspirera någon annan till att göra saker för sitt grannskap eller bara söka ny gemenskap där man bor. Allt det här fina som för människor tillsammans!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0